Atelier des Ors, interviu cu Jean-Philippe Clermont

Atelier des Ors este unul dintre brandurile de pafum de nisa recent lansate, insa toti cei implicati in acest proiect vin cu o experienta si o incarcatura de talent ce au contribuit ca parfumurile sa fie rapid apreciate de public si specialisti. Ateliers des Ors și-a câștigat, în doar 3 ani, un nume important pe piața parfumurilor de nișă din Franța, fiind votat în 2015 drept cel mai bun debut al anului. Este spațiul solar confecționat la patru mâini de fondatorul său, Jean-Philippe Clermont, director artistic al mărcii, și de parfumiera Marie Salamagne (câștigătoare a multe trofee, printre care Fragrance Foundation 2018, Best Breakout Star). Ateliers Des Ors adună în sticluțe mici, best-seller-uri precum Lune Féline, Aube Rubis, Rose Omeyyade, Cuir sacré și mult aplaudatul Larmes du Désert, puterea fascinantă a aurului – fiecare flacon Art Deco este umplut cu fulgi de aur de 24k. Crescut printre tablourile mamei sale, Jean-Philippe a fost binecuvântat cu o minte creativă dublată de un simț înnăscut al afacerilor.

Cea mai recenta colectie lansata de Ateliers Des Ors este White Collection, un tribut adus esenței umane, mereu în căutarea sinelui, a fericirii, a echilibrului între tentație și absolut. Este, din nou, despre aur, dar de data asta reinterpretat prin arta – inspiratia e data de picturile lui Gustav Klimt din colecția Golden Period, cu foiță de aur. NUDA VERITAS marchează începutul călătoriei sinelui în căutarea răspunsurilor existențiale. Parfumul inspiră delicatețe, sensibilitate printr-o inimă de flori de iasomie și Osmanthus, protejată de un strat de mușchi și patchouli. CRÉPUSCULE DES ÂMES este tranziția de la lumină la întuneric și invers, când timpul este somnoros, dulce, și zorii strălucesc ca noi începuturi. O a doua piele de purtat în orele amurgului, în timp ce sufletele se joacă haotic, când dorințele adânci și dualitatea inerentă conștiinței umane pun stăpânire pe sine. Note fine de tămâie și patchouli trezesc din adâncuri aura primitivă, animală. CHOEUR DES ANGES vorbește despre salvarea sufletului și mântuirea prin artă. Este o celebrare poetică a culorii, a esențelor și a bucuriei de a trăi. Un cor angelic de esențe florale îmbinate cu arome de Osmanthus și miere alină zbuciumul sufletului uman și îi oferă fericirea absolută.

Am avut bucuria si onoarea de a sta de vorba cu Jean-Phillipe Clermont foarte recent, in magazinul Obsentum din Baneasa Shopping City, loc unde ii veti gasi parfumurile in exclusivitate. Interviul este si filmat si il veti regasi pe Youtube, insa aici aveti traducerea integrala a interviului. Va recomand sa mergeti sa incercati parfumurile, mai ales daca sunteti pasionat de ceea ce inseamna arta, parfumerie de nisa. Parfumurile Atelier des Ors au un magnetism aparte la care nu poti ramane indiferent. Eu personal as spune ca un asemenea parfum oferit echivaleaza sau chiar depaseste semnificatia unei bijuterii, el in sine fiind si bijuterie, iar experienta olfactiva insumata duce catre un gest cu mare incarcatura emotionala. Indraznesc sa spun ca ar echivala semnificatia unui inel de logodna sau a unui cadou de nunta cu totul deosebit.

Despre Atelier des Ors deja se vorbeste mult. Insa cine este omul din spatele Atelier des Ors? Despre marca stim deja, insa cine este omul a carui experienta se traduce in pasiunea pentru parfumuri ridicata la nivel de arta.

Jean-Philippe Clermont ( JPC): E destul de complicat sa raspund la acest gen de intrebari.  Mi-e greu sa vorbesc despre mine. Chiar de la inceput in comunicarea despre marca, pe site, nu am vorbit despre mine. Mereu focusul a fost pe marca, pe produse si nu mi se parea interesant sa ma expun.  Dar treptat cei din jur inceapeau sa cunoasca marca, parfumurile, insa ca si tine, voiau sa stie si ceva despre creatorii marcii, cine este parfumierul, de fapt cine realizeaza aceasta marca Atelier des Ors.  Asa ca va raspund in detaliu, am lansat marca acum 4 ani, dar de lucrat la ea am inceput cam de 7-8 ani. Pentru mine Atelier des Ors este rezultatul a mai multor lucruri. In primul rand, este vorba de o pasiune transmisa de bunica mea pentru ce inseamna meseriile legate de arta. Bunicii mei aveau un magazin unde vindeau vesela , portelanuri, cristaluri, argintarie adica acele obiecte care se fac cadou de nunta, tot felul de obiecte care tin de arta decorarii mesei, l’art de la table. Asa ca de foarte mic am fost sensibilizat de bunica mea in raport cu aceste mestesuguri, cu aceasta arta, cu ideea de piese unicat, evident am fost fascinat de asta. Si chestia asta m-a facut deja ca undeva pe la 10 ani, in fine, intre 10-15 ani, sa ma gandesc sa am eu o asemenea marca. Mi-as fi dorit sa studiez design-ul, filozofia, in fine, nu s-a intamplat asa. O experienta insa care m-a marcat a fost ceea ce am lucrat in industria de fabricare a tigarilor, am locuit in Orientul Mijlociu si acolo m-am ocupat de acest business. Toate acestea m-au adus la un anume moment cand m-am intrebat ce vreau sa fac de fapt, stii cand treci de 40 de ani iti pui asemenea intrebari. Si asa am ajuns sa ma intorc la ideea de a avea marca mea. Incepusem deja ceva cand eram student, dar era ceva de nivel de amator. Insa intr-o zi s-a intamplat sa o cunosc pe Marie Salamagne, de la Firmenich, apoi la scurt timp un designer de sticle de parfum. Si atunci mi-am zis ca ce interesant, intai am cunoscut un parfumier, apoi designer de sticle, erau deja multe semne, mai avusesem semne si inainte, insa acum deja era momentul. Am primit semnele, le-am citit, le-am inteles semnificatia si am zis gata, trebuie sa incep. Lasi ratiunea deoparte si doar simti ca trebuie sa mergi inainte.  Si asa practic a inceput Atelier des Ors, ca o iubire de frumos, o meserie de arta, o punere in valoare a artei frantuzesti, al acelui savoir faire specific.  Un fel de cautare a frumosului si stii bine ca frumusetea e subiectiva, ceea ce mie mi se pare frumos, nu e neaparat frumos pentru altul. Dar noi am mers pe o linie a esteticului, a elegantei, pornind de la felul cum arata sticla, de la ambalaj, bineinteles pana la parfumul in sine creat de Marie Salamagne. E o cautare continua a unui acord perfect, este o meserie nobila si care este artizanala. Asta vrem sa mentinem aceasta parte de a duce mai departe arta parfumeriei, mai ales astazi cand tendinta este spre industrializare si noi practic vrem sa pastram, sa protejam acest savoir faire.

Vorbind de atelier si de numele Atelier des Ors as vrea sa ne spuneti semnificatia acestui nume. Am citit, stiu ca acest plural ,,des ors” vine din poezie, ceea ce imi place mult. Si eu din cand in cand scriu versuri si o fac mai bine in franceza. Si imi place ideea de atelier, adica un loc unde se fac efectiv lucruri.

JPC: Da, asa este, atelier este un cuvant care si mie imi place, cuprinde doua dimensiuni, ai artistul care lucreaza, creeaza, intr-un spatiu liber, de creatie, dar el este si artizan. Exact ceea ce nu tine de industrial. Iar eu practic asta vreau sa scot in evidenta, partea ce tine de arta si ceea ce tine de artizanal. Si apoi acest plural ,,des ors”. In franceza, aurul ,,or” este un cuvant doar la singular, este numele materiei, dar am regasit acelasi cuvant la plural ,,des ors” in poezie unde inseamna ,,lucruri frumoase, pretioase”. Avem si o expresie in limvba franceza, ,,les ors de la Republique”.  Acest cuvant a venit sa exprime foarte bine materiile nobilepe care le folosim noi. Si asa avem si headline-ul marcii, Haute Parfumerie avec Poesie, , si in comunicarea  fiecarui parfum avem o mica descriere ca un mic poem. Apoi o insiruire de imagini. Eu nu sunt un mare fan al ideii de piramida olfactiva. nici a ideii de a spune toate ingredientele. Pentru ca de fapt conteaza proportia lor. Poti avea fix aceeasi lista de ingrediente, insa cu procentaje diferite ai alt rezultat. Uneori complet opus. De asta prin aceste descrieri ca si o poezie, creez ambianta, inspiratia, emotia si prin asta sa creez dorinta de a incerca parfumul.

Vorbim de atata munca in spatele unui parfum, insa cand  va dati seama ca un parfum este gata?

Este o intrebare excelenta. Chiar e de gandit la asta, si in Biblie este ceva pe acest subiect. E clar ca nici un parfum nu este perfect, intotdeauna poti sa mai schimbi ceva, dar e acel moment cand trebuie sa te opresti. Iar asta e dictat de emotii. Vine acel moment cand te opresti, cand esti satisfacut de munca ta si esti confortabil cu rezultatul. Si trebuie sa ramai fidel ideii initiale si asta se simte. Chiar asta tine de ceea ce simti. Ni s-a intamplat sa avem ideea, sa pornim sa facem un anume parfum, dar sa nu ajungem la parfumul cu mesajul pe care l-am gandit. Si daca nu avem acel sentiment din inima ca acela este parfumul, preferam sa nu il prezentam publicului. Asa ca in acest moment parfumurile pe care le avem exprima exact ceea ce ne-am dorit de la inceput, e un fel de fericire interioara, daca ii pot spune asa, cand stim ca acel parfum este exact ce ne-am dorit. Si aici ratiunea nu mai are rol pentru ca altfel am tot continua sa lucram.Dar atunci ne oprim, simtim ca ne place, apoi speram ca nu vom fi singurii care vom aprecia acel parfum.

Sa ne oprim un pic asupra noii colectii, White Collection. Oricum eu am observat ca majoritatea parfumurilor au nume de poezii.

JPC: da, da, pana in prezent ( dupa interviu, am avut ocazia sa incerc in premiera o colectie ce va aparea in aprilie si despre care o sa va povestesc la timpul respectiv).

Ei, de ce ati ales si un nume in latina Nuda Veritas pentru unul din cele 3 parfumuri?

JPC:  Da, de obicei denumirile noastre sunt in franceza, cu cateva exceptii. La Rose Omayade, Omaayde e versiunea franceza a numelui unei dinastii din Orient, Umayyad. Aoi Bois Sikar, Din etimologia acestui cuvant oriental, Sikar,  avem si alt sens, tigara. In White Collection, Nuda Veritas  vine din faptul ca ne-am inspirat dintr-un triptic al lui Gustav Klimt.  Nuda Veritas este o panza a pictorului Gustav Klimt, o alegorie a adevarului, o femeie dezbracata care tine in mana o oglinda.  Si apoi pentru mine, acest prim parfum din colectia aceasta este o cautare spirituala, E un fel de privire catre epoca de azi, and oamenii simt nevoia sa se puna in scena pe canalele de Social Media ca si o implinire, o forma de fericire, cautand mereu recunoasterea si atunci ma gandesc ca ne ducem intr-un sens invers de a gasi fericirea. Poate mai degraba sa mergi catre interior, sa inveti sa te cunosti, Asa ca am imbinat inspiratia din tabloul lui Klimt si ceea ce cred eu ca ar duce spre cunoasterea de sine.

Stiu ca sunteti inspirat in aceasta colectie de tablourile lui Klimt, dar in procesul de creatie ati fost vreodata inspirat de o persoana?

JPC: Poate fi si o inspiratie de natura foarte personala, cum am spus mai inainte de experienta mea cu industria tabacului si cautarea acordului perfect intre tigara si whisky. Aici evident sunt amintiri, senzatii olfactive ale acelor seri, and savuram cu prietenii o tigara, si sunt lucruri prin care captez acel moment. Aici da, este clar o inspiratie personala legata de amintiri proprii. In schimb, in White Collection/ Collection Blanche este vorba de o dorinta. O dorinta de a transmite ceva exact aceasta cautare interioara. As spune ca White Collection exprima cautarea aceasta pe care oamenii o fac pentru a gasi fericirea, o cautare ce vine din vremuri trecute. Toata cautarea asta si lupta cu fortele raului, cu compromisurile, tot ce tine de umanitate. Apoi aroma de imortele ma duce instant la copilaria mea, unde am simtit parfumul acestor flori, in bataia brizei parfumul lor venea si mai intens. Aici in mod evident, conexiunea cu acest parfum este foarte personala. In orice creez, este ceva din mine, din ce am trait, din ceea ce simt.

Am vorbit si de inspiratie, si de copilarie, ma intreb daca va odihniti vreodata cu adevarat, adica muncind intr-un domeniu unde pasiunea este atat de puternica, puteti vreodata sa va deconectati complet si sa aveti o vacanta adevarata?

JPC: Oh, da, si apoi Atelier des Ors inseamna o intreaga echipa. Cum este si Megan care este aici cu noi, Marie, parfumierul nostru, sunt o gramada de oameni care lucram acolo. Dar, de fapt, partea ce tine de creativitate nu e munca. Si apoi e partea din spate, productia, lucrurile ce trebuie facute, contabilitatea, alte detalii ce tin de business, plati, furnizori, stocuri,  parte cu siguranta mai putin poetica, dar esentiala. Si stii cum e, daca partea aceasta nu este facuta cu seriozitate, partea de poezie si creativitate nu se mai poate exprima. Si practic eu din partea aceasta incerc sa ies din cand in cand pentru ca atunci cand ma odihnesc devin creativ,

 

Dupa interviu, am avut placerea si surpriza sa descopar si putin din colectia viitoare,o colectie ce cu siguranta va fi pe gustul celor ce calatoresc in zona Mediteranei, dar nu numai. Si totodata, am primit si cate o atingere aurita, sa spun asa, am plecat cu o tusa de parfum din noua colectie si o foita de aur aplicata ca un tatuaj temporar pretios. Mirosind parfumurile Atelier des Ors din Obsentum, m-am hotarat greu care mi-ar placea cel mai mult, Choeur des Anges a fost insa unul dintre parfumurile care pur si simplu m-a magnetizat, Lune Feline de asemenea si nu stiam pe care sa il adulmec mai mult.

 

Sper sa va placa sa si vizionati interviul si astept cu drag comentariile voastre.

Multumesc magazinului Obsentum pentru o gazduire exemplara a acestui interviu.And thanks a lot, Jean-Philippe and Megan for your kindness and for a very nice conversation!

 

Magazinele Obsentum sunt prezente in : Baneasa Shopping City si in Aeroportul Henri Coanda, Otopeni

 

 

 

 

Clubul BeautyBarometer

A fi frumoasă nu ține doar de cosmetice, intră în Clubul BeautyBarometer ca să afli mai mult decât simple știri de beauty.

*Prin abonare confirmi că ai peste 16 ani și ai citit termenii și condițiile