Sunt convinsa ca ai macar o pereche de balerini in garderoba, ca iti doresti uneori un machiaj de balerina in care tenul tau sa arate ca de portelan, iar ochii sa transmita gratie si frumusete. Coc de balerina ai reusit sa iti faci vreodata?

Toate aceste lucruri vin dintr-o arta atat de frumoasa, baletul. Suntem fascinati de frumusetea si gratia balerinelor care nu are cu nimic de a face cu ritmul alert al vietii noastre de zi cu zi.

Desi eu nu prea scriu despre fashion decat rar, astazi vreau sa va povestesc un pic despre istoria costumului de balet, cateva idei care sa va aduca inspiratie.

De la inceput specialistii in domeniu precizeaza ca este o diferenta neta intre costumul folosit de balerini pentru antrenament si cel folosit pentru reprezentatia artistica pe scena.

Costumul de antrenament imi place mult, inseamna haine care urmaresc perfect linia corpului, sunt un mix de negru si alb, negrul fiind preponderent.

Costumele de scena au suferit tot felul de transformari de-a lungul istoriei, la inceputuri costumul era cu preponderenta masculin pentru ca femeile nu prea erau incluse in acest gen de arta. Se purtau masti si peruci si uneori era extrem de greu de executat partea de coregrafie din cauza costumelor. Inclusiv rolurile de femeie erau interpetate tot de barbati ceea ce mi se pare comic.

Costumul feminin este la inceput format dintr-o rochie ceva mai scurta fata de cea normala, urmand ca abia in prima jumatate a secolului al XIX-lea sa asistam la purtarea renumitului tutu.In 1832 o balerina apare in sfarsit pe scena Operei franceze cu acest tutu pentru a interpreta rolul principal din Silfida. Cred ca acest tutu a facut o revolutie in tot ce inseamna imbracaminte feminina si a insemnat prima eliberare a corpului femeii din tinute scrobite si fortate.

Secolul XIX si epoca romantica aduce poantele, acea incaltaminte specifica balerinelor….care pentru noi spectatorii par atat de usori si balerinele parca zboara purtandu-i, insa purtarea lor se face dupa un antrenament extrem de riguros, altfel exista riscul sa distruga oasele piciorului. In poza aveti incaltamintea reginei Victoria din 1840 pe care a purtat-o la nunta sa si care seamana extraordinar de bine cu o pereche de poante, pe care le vedeti imediat mai jos. Poantele insemnau o tinuta impusa, care iti cereau gratie, incordarea muschilor, din acest motiv si o regina care isi dorea o asemenea atitudine lua ceva din costumul de balet.

Influenta baletului rus aduce costume inspirate din Orient, dar si din costumul national rus, insa scoala franceza de balet implica mari creatori ca si Gabrielle Chanel, Yves Saint Laurent sau Christian Lacroix in creatie de costume de balet ce raman ca si piese de arta .

Cel mai frumos costum mi se pare cel al Anei Pavlova in Lacul Lebedelor in 1905, costum care s-a pastrat  pana in ziua de astazi in conditii bune, insa este tinut ca si piesa de muzeu dupa ce a fost restaurat.

Costumele de balet de scena sunt croite si conditionate special pentru ca trebuie sa reziste la cat mai multe reprezentatii si cusaturile se fac in asa fel incat sa reziste la miscarile balerinilor.In 2006 a fost inaugurat un muzeu al costumelor de spectacol, se numeste Centre national du costume de scene et de la scenographie, se afla in Franta la Moulins si cred ca este o oaza de inspiratie pentru orice creator de fashion sau de lucruri care au legatura cu frumusetea. Eu am intrat pe site doar si nu stiu ce la ce costum sa ma uit mai in detaliu, tinutele de balet sunt pur si simplu opere de arta.

In ziua de astazi invazia de balerini se inspira din flexibilii pe care balerinele ii poarta la antrenamente si care permit o miscare rapida, dar si confera piciorului un aspect natural, usor si foarte feminin. Balerinii Chanel sunt deja un fashion icon si multe alte case celebre de moda isi incep colectiile de incaltaminte cu balerini, chiar daca cererea de tocuri si platforme este inca un strigat al modei.

Cat balet exista in viata? Iti place sa porti balerini? Ai rochii care seamana cu un tutu? Eu am ocazia sa vad aceste lucruri mai de aproape mergand saptamanal la Casa de balet, scoala unde ma bucur sa vad fetite de 3-4 ani care fac primii pasi cu gratie si poarta primul tutu, dar si persoane ca mine care descoperim o arta frumoasa si sensibila.

Written by Ana Maria Tatucu